Val a dir que va ser extraordinàriament fàcil treballar amb en
Xevi Font
que no va dubtar a interpretar al professor Jones per a
Armari Films.
"Setembre" és un curt que no te res a veure amb el nom que porta.
A l'interior de la vinyeta hi trobareu amplia informació del perquè i
també imatges que expliquen altres detalls del treball. Tot això amb una
recomanació "No us llegiu la pàgina abans de veure el curt!". Per acabar
donar les gràcies a tots els 91 "julierus" que amb el seu
vot van donar l'estatueta a "Setembre".
ALERTA
entreplateru!!
et recomano veure el curt abans de continuar la
lectura d'aquesta pàgina.
Sempre m'ha semblat
interessant conèixer detalls, intervencions o petites anècdotes que
queden amagades a l'espectador, per això he preparat aquesta
relació per aquells que, com jo, gaudim de les entremaliadures del
cinema en petit format, un estil que per les seves evidents limitacions
reclama com ja sabeu bones dosis d'imaginació.
Evidentment el primer de
tot va
ser definir en un guió, un guió que es pogués portar a terme i que fos
factible des dels mínims recursos de que es disposarien. (calia
també adaptar el tema a Július 2008, concurs organitzat per Cine Club Vic. El concurs marca un tema
en comú per a
tots els participants i el viatge en el temps era el tema d'aquesta
edició). També era prioritari intentar rodar
en una única jornada, la gent està molt ocupada, les agendes treuen foc
i pensar en rodatges de varies jornades era posar-se la corda al coll.
A finals de maig
el guió va quedar definit, la
simplicitat havia de ser el motiu del
curt,
l'element més increïblement elemental
i ben aprofitat per el
protagonista, el
professor Jones.
El curt hauria de transmetre que avui en dia tenim la tendència a
complicar les coses, moltes vegades hi ha camins molt àgils i pràctics
ja oblidats que ens porten al mateix lloc i fins i tot més enllà. Un bon
motiu per recordar del nostres avantpassats que d'això en sabien molt!.
Contactat en Xevi Font, professional de la interpretació, va acceptar interpretar l'únic personatge del
curt. Va costar setmanes localitzar l'espai, havia de ser un lloc especial, un
lloc diferent, no massa habitual i que
ajudés a definir la personalitat del professor Jones. Finalment el
Centre Social Autogestionat "la Torratxa" a Vic s'aproximava a aquestes
condicions i amablement ens van obrir les portes, a més, membres del centre, com en Pep Crous, Marc Barnoles, Arnau Costa i Albert Vilà van donar un
bon cop de ma durant el rodatge.
El rodatge es va portar a
terme durant la primera setmana d'agost 2008. Per l'edició i muntatge hi havia temps, fins
a finals de novembre no s'havia de presentar el treball. Val a dir, que
el muntatge va resultar un extraordinari divertiment!.
Com a títol es va escollir
"Setembre".
Una paraula bonica i que relaciona un espai de temps, però
bàsicament es va escollir perquè no havia d'aportar cap pista al que
veuríem. El desenllaç final havia de quedar amagat i "setembre"
efectivament no aportava res.
Per anar bé, la primera imatge que
aparegués a "Setembre" hauria d'explicar:
"Ei!!.. que això tracta
del temps !!". Un
mecanisme dentat i penjat no se sap ben bé on, en moviment compassat
havia de donar aquesta primera idea. Es va fer aquest 3d, se'n van fer
6 o 7 seqüències però finalment sols dues apareixen al curt.
El document que aguanta
els primers crèdits es va fer a tinta i ploma
i posteriorment envellit digitalment. Ajudaria a explicar que tot el "tinglado"
que veurem al curt ja es coneixia des de fa una pila d'anys ???...
i que el professor Jons sols segueix un manual d'instruccions ???. En un
parell de projeccions test prèvies a l'estrena va quedar clar que aquest
punt quedava força diluït, de manera que en la escena que el professor Jones estudia
el document s'hi van insertar uns primers plans del paper que
en el primer muntatge no hi eren.
L'exterior de la casa
on transcorrerà l'acció es va haver de recrear digitalment. Era
molt important
que tingués alguna característica que la fes fàcilment
identificable, això ens faria falta per el final del curt. Es va optar per
els finestrals. Tres grans finestrals ajudarien a l'espectador a
identificar l'espai. El tren que apareixerà i el fum varen ser
incorporats posteriorment amb l'arxireconegut After Effecs
El personatge es presenta
mirant fixament a l'espectador i la càmera s'hi acosta amb un parell de
rudimentaris tràvelings fets amb una cadira de rodes. Amb aquest
econòmic sistema sovint s'ha de
repetir el pla diferents vegades però amb sort surt relativament
estàtic. Aquest és un moment del rodatge en el que la càmera s'acosta al
professor.
Aquest enquadrament no va
convèncer i durant l'edició s'hi va afegir la cafetera, sembla que la
figura queda com més recollida en l'espai. En aquest pla en Xevi porta terme una
acció que intenta dibuixar la personalitat del personatge.
Un moment del rodatge
En Xevi i en Cru visionant
una seqüència
També es va haver
d'eliminar digitalment un objecte que apareixia davant del finestral
i que distreia l'acció d'en Xevi. El fotograma de
baix resulta molt més interessant.
Error!! Durant la filmació
no ens varem adonar que l'hora que marcava el rellotge en un dels plans
era errònia, havia de marcar les nou menys cinc minuts i ens marcava les
nous menys un, això no donava temps a Jones de portar a terme el seu
experiment. Es va haver de modificar la imatge i enrederir quatre minuts. Aquest va ser un
retoc dificultós.
L'escenari final, generat
amb 3d, amb volums elementals i amb dues úniques textures, encara sense la casa de Jones. Més endavant s'hi aplicarien els
vehicles lluminosos, el tren futurista i també el fum.
Aquesta és la imatge final
.El vehicle futurista de transport que substitueix el tren és una
composició feta a partir del morro d'un avió, duplicat i invertit i
transportat a l'escena 3d.
Les imatges finals o
autoretrats de
l'àlbum dels viatges de Jones es van fer evidentment amb fotomuntatges
sobre fotografies descarregades de internet. A les fotografies d'en Xevi
en posició de autoretrat es va tenir en compte la incidència de la llum
per tal de aconseguir un millor encaix amb els fondos escollits.
I per acabar, els crèdits
finals es van muntar sobre un fons 3d fet amb un sistema de partícules
dirigides cap a la càmera. El paraigües que hi apareix és un bucle de
sis fotogrames que ens dona el moviment circular i afegit al 3d.
The end
Crusats (2008)
|